jueves, 18 de noviembre de 2010

סלבדור דאלי, פדריקו גרסיה לורקה, דומים ושונים בו זמנית

פרק 1
כה שונים כה זהים, האם זה הקסם?
Primeros: Gala y Dalí
Segundo: Dalí
Terceros: todos los demás,comprendidos desde
luego, nosotros dos. Salvador Dalí
ראשית: גאלה דאלי
שנית: דאלי
שלישית: כל האחרים, כולל כמובן את שנינו. (סלבדור דאלי)

Se es. Nada más." Federico García Lorca"
"אתה קיים וזהו. כלום." (פדריקו גרסיה לורקה)

מאמר זה יתמקד ביחסים קרובים ובהשפעות הדדיות שניתן להבחין באמנותם של שני אמנים דגולים; הצייר סלבדור דאלי, אשר מחשיב את עצמו גאון-היחיד מתקופתו- ומדגיש זאת ללא היסוסים והמשורר פדריקו גרסיה לורקה, הצנוע יותר וקרוב לעם הפשוט בדעותיו בכתיבתו ובחייו.
אני מזמינה אותך לגלות איתי את הקשר המיוחד שנוצר ביניהם, ולגלות את הסיבות שגרמו לכך. האם ההתקרבות והאהבה החזקה הינן תוצאה של מרכיבים משותפים בשני האישים? האם זאת היתה משיכה מסוג מסוים? האם היו דווקא הניגודים הבולטים בין שני הצעירים מה שגרם לקרבה? כל השאילות פתוחות ולא ניתן לענות עליהן בתשובה חד משמעית. כל מה שעלינו לעשות הוא לבדוק ולנסות לספק השארות אפשריות, אך הן בטוח לא וודאיות.

מאז שקיימת האמנות קיימות גם כן ההשפעות, כל קשר, כל משפט, כל התבוננות על חפץ -יצרת אמנות, דמות או אירוע מהחיים- מפעיל על הסובייקט השפעה מסוימת -גם אם היא לא במודע-; עניין זה מתחזק כאשר מדובר באנשים קרובים, העוסקים בתחומים דומים, לכן לא ניתן לפקפק בעובדה שהופעלו השפעות הדדיות בין דאלי לבין לורקה.

מדובר בשני אמנים ספרדיים, החיים באותה התקופה ונמצאים באותו פורום של אנשים. למרות שהעיסוק המרכזי שלהם אינו זהה -דאלי צייר ולורקה משורר-, יש התעניינות משנית בתחומים אחרים, כך שדאלי כתב בין היתר כתיבה אוטומטית שיוצר הרגש ולא השכל, היד כביכול מחוברת לתת-ההכרה ורושמת מלים, ואוטוביוגראפיות, בהן לא קשה להבחין בסוג כתיבה מיוחד מאד; וגם לורקה צייר, עוד לפני שהכיר את דאלי, אך תחום זה מתחזק לאחר ההכרות ואין סיבה להפחית מערכו. שניהם משתייכים -לפחות בתקופה מסוימת- לקבוצה הסוראליסטית. "הסוראליזם הוא האסכולה שליכדה, למעשה, את כל האסכולות הקודמות, וקלטה מכל גוני היצירה: מוסיקאים, סופרים, משוררים וציירים. אסכולה שחייתה וגססה פעמים רבות תוך שינוי צורה. מעולם לא נוסחו מניפסטים מחוכמים כה רבים והובטחו כל-כך הרבה הבטחות על ידי אנשים יפים, חשובים ואפילו מוכשרים."

האפיונים שמנתי הינם המשותפים ביניהם, אפיונים אלה אינם מעטים, אך קיים גורם נוסף והוא האופי, האישיות, הפסיכה של כל אחד מהאמנים. ההבדלים באופי בין דאלי ולורקה הינם ברורים ועליהם אתעכב בהמשך. אלמנט נוסף וחשוב -אולי הכי חשוב- הינו הפן המיני והמתח מסוג זה הקיים בקשר: דאלי סבל מבעיות מיניות, שנבעו מטראומות בילדותו, אשר הובילו לאימפוטנטיות, חוסר הגדרה מינית, פחד בפני נשים, והטרדות נוספות; בצד שני קיימת בו -כמו בכל אדם- משיכה, תשוקה וצורך מיני, אשר כתוצאה מביעות אלו אינם מסופקים; היצר אינו שקט וקונפליקטים אלה גורמים להגזמה של פנטזיות, שדאלי מגשים לבד עם עצמו או שנשארות רק במוחו.

לורקה כן מוגדר, הוא הומוסקסואל, ונמשך לדאלי, חברו האהוב. חלק גדול מההתקרבויות ומהפרידות ביניהם נובע, כנראה ממצב מיוחד זה.

גורם נוסף ולא פחות חשוב, הינו המצב המדיני בספרד אשר בסופו של דבר לוקח את החיים של לורקה. הדעות שלהם הינן שונות, אך הם אינם אנשים פוליטיים, הם אמנים ודעותיהם מתבטאות ביצירותיהם, דאלי ולורקה לא דיברו על פוליטיקה, אך בכל זאת יש מי שמאשים את דאלי בבגידה מסוימת בחברות זו.

 Subscribe in a reader

3 comentarios: